Célkitűzés mesterfokon – tervezd a célodat okosan!

Életünk döntéseinek kiindulópontja mindig egy gondolat vagy érzés. Egy apró változás csupán, kívülről láthatatlan. Ám ha kitartóak vagyunk, a belefektetett energia megtérül és egy idő után azt vesszük észre, hogy a külvilág számára is megváltozunk. Nem tudjuk miért és hogyan, de más lesz a kisugárzásunk.  

Ha eltökéltük magunkat az egészséges(ebb) életmódra, akkor nézzük meg hogyan érhetjük el célunkat eredményesen.  

Milyen a jó cél? Mért van szükségünk rá? Mi a cél célja? Talán még sohasem tettük fel magunknak ezt a kérdést, vagy éppen túl gyakran rágódunk rajta, és nem értjük miért akadunk el. 

Photo by Karolina Grabowska from Pexels

Nem vagyunk tudatában, de jó ha tudjuk, robotpilóta üzemmódban éljük életünk legnagyobb részét. Ez egy teljesen normális és roppant hasznos funkció, enélkül nehezen vagy inkább sehogy sem boldogulnánk a mindennapokban. Emiatt hasznos időnként önmagunkat madár perspektívából szemlélni, ez segít rálátni  előnytelen szokásainkra. Mert a trükk a szokásokban rejlik. A kis lépések számítanak igazán, amit rendszeresen csinálunk. A hétköznapok egyetlen százaléknyi változtatásával is hatalma javulást érünk el. Ugyanez igaz a negatív irányba is, ha nem változtatunk, akkor a káros szokások rabjai maradunk. 

 A megszokott és biztonságot nyújtó dolgainkon korántsem könnyű változtatni sem új célokat megfogalmazni. Létezik azonban egy ‘SMART’ nevű módszer, amivel gyakorlatilag bármilyen témában egyszerűen és gyorsan ki tudjuk tűzni a céljainkat. Az SMART rövidítés angol szavak kezdőbetűjéből áll, lássuk őket egyesével.  

Speciális (Specific) – Vagyis a célunk legyen világosan megfogalmazott és egyértelműen definiálja, hogy mit is akarunk elérni.  Mindenki a maga útját járja a maga tempójában, ezért itt most nem is célom befolyásolni, egyszerűen csak szánj rá egy kis időt és próbáld szavakba önteni azt az elérendőt, amivel elégedett leszel. Tartsuk észben, hogy ezzel nem másoknak akarunk megfelelni!

Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Mérhető (Measurable) – A cél akkor válik kézzelfoghatóvá, ha mérhető és egyértelműen eldönthető a végén, hogy sikeresen teljesítettük vagy sem.  

Rossz példa: „Egészségesebbek fogok táplálkozni.  Többet fogok futni.”  Jó Példa: Heti kétszer húsmentesen étkezem. Heti háromszor félórát fogok jólesően kocogni. 

Elérhető  (Attainable) – Vagyis a kitűzött cél legyen reális. Vizsgáljuk meg az adott körülményeinket, testi-lelki erőforrásainkat a rendelkezésre álló idő keresztmetszetéből.  Ne essünk túlzásokba! Ne legyünk se túl szigorúak se túl engedékenyek önmagunkkal szemben. Törekedjünk egy kellően izgalmas kihívásra. 

Photo by Elly Fairytale from Pexels

Releváns (Relevant) – Tehát önmagunk igényire szabott. Az egészségünk megőrzése és javítása kiemelt fontosságú életcél, ezért a legkisebb erőfeszítés is pozitív hatással lesz ránk nézve. Bármilyen egészségtudatos lépést is sikerült kitűzni magunk elé, ne adjuk fel. Ha időközben változnak a körülményeink, legyünk rugalmasak és változtassunk. 

Photo by Karolina Grabowska from Pexels

Idő alapú (Time-based) – Vagyis legyen egy jól behatárolt időszak, aminek a végére a célunkat el szeretnénk érni. Erre jó példa a mostanában népszerű 7 vagy akár 30 napos kihívások.  

Ha már az idő szóba került…Ne halogassuk a változást! Életünk napjai gyorsan pörögnek és maholnap azon kapjuk magunkat, hogy már megint eltelt egy hónap vagy egy év.  

Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Írjuk be a naptárunkba: holnap este 18:00 – 18:20 között kocogni fogok a barátommal. Vagy szénsavas üdítő helyett egy napig vizet iszok. Majd fokozatosan lehet emelni a tétet. Segít, ha egy jól megszokott rutinhoz igazítjuk mindezt, például a reggeli kávé mellé ezentúl tápláló reggelit is fogyasztunk vagy közvetlenül utána tornázunk 10 percet. Így sokkal nagyobb valószínűséggel megcsináljuk. Ha van rá mód, vonjuk be valakit, akivel bátorítani tudjuk egymást.  

Ami a legfontosabb, hogy a jókedvünket mindig őrizzük meg! Ne csak az elérendő cél lebegjen a szemünk előtt, hanem élvezzük az odautat is. Kis lépésekkel kezdjünk, így megmarad a stabilitás érzés, egyúttal meglesz a sikerélmény is. Így fogunk pozitív spirálba kerülni, ami növeli az önbecsülésünket és megannyi pozitív dolgot erősít bennünk. 

Írd meg nekem e-mailben mi a te fitness célod és segítek az elérésében.

 

Az előző riportunkat itt találod: https://kezdjfitteletet.hu/a-jovo-futo-remenysege-interju-k-szabo-gabriellaval/

Megjelent az első futással, kerékpározással, sporttal kapcsolatos podcastunk: https://kezdjfitteletet.hu/kezd-fitt-eletet-podcast/

Már az Instagramon is követhetsz minket: https://www.instagram.com/kezdjfitteletet/

Facebook oldalunk: https://www.facebook.com/kezdjfitteletet

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás